Laat je hoofd niet hangen

Soms moet je er even uit om tot jezelf te komen. Om niet vast te blijven zitten in je hoofd, maar om nieuwe gedachten en inzichten te vormen.

Zo begon vandaag weer op dezelfde manier als veel dagen de laatste tijd. Na lang geslapen te hebben, word ik wakker en heb eigenlijk geen zin om aan de dag te beginnen. In plaats van me meteen aan te kleden, ga ik computeren, hangen en theedrinken. Op zich best lekker voor een keer, maar het gebeurt te vaak. Veel van mijn activiteiten zijn ’s avonds, en in de ochtend ontbreekt het vaak aan structuur. Dat gehang kan mijn hele dag bepalen.

Een vrij weekend ligt voor me. Ik heb genoeg te doen, maar beginnen lukt niet. Gordijnen dicht, terugtrekken en nadenken is wat ik doe. Ik vind het wel prettig, maar op een gegeven moment breekt het me op. Met moeite neem ik een douche en kleed me aan. Als ik de gordijnen aan het begin van de middag opendoe, zie ik dat de zon schijnt.

Met tegenzin ga ik naar buiten. Even wandelen maar, zal me misschien goed doen. Ik loop langs de GGZ-instelling waar ik vroeger kwam, en voel een diep gevoel van heimwee. Ik besluit nog een stuk verder te lopen, het moet maar.

Mijn blik richt zich op de grond, de zon verwarmt mijn gezicht. Mijn gedachten zijn wat dwars en negatief. Al luisterend naar de klanken van Johnny Cash, Bob Dylan en anderen op mijn iPod, wandel ik verder en versnel mijn pas iets. Het valt me op dat veel bomen een mooie kleur hebben, zo in de herfst. Er liggen bladeren op de grond waar ik doorheen slof. De lucht is fris.

Ik zie een kraai, ik zie het water in de sloot. Er loopt een hond langs me. Hij neemt een sprintje en zijn staart kwispelt vrolijk. Zijn baasje geeft hem iets lekkers. Dat hondje geniet er zichtbaar van om lekker buiten in het park te wandelen.

Dan realiseer ik me dat ik zoveel van mijn tijd besteed aan piekeren en negativiteit. En ik denk: wat zonde eigenlijk. Veel van mijn gedrag bestaat uit keuzes. Tot 10 uur in bed liggen is een keuze. Het kan ook anders. Ik kan zoveel meer uit mijn dagen halen als ik kies voor de positieve dingen en gedachten. Het is nog niet te laat, ik kan veranderen, hoe moeilijk ook.

Ik loop door en geniet van mijn wandeling. Mijn gedachten hebben structuur gevonden. Ik besluit als ik thuiskom aan de gang te gaan met een studieopdracht en vanavond iets leuks te doen.

Geef een reactie

