Tel je zegeningen

Ik heb lieve familie en goede vrienden. Ik heb een lieve kat. Ik woon in een huis. Ik heb een bed om in te slapen. Ik heb eten, ik heb drinken. Ik heb boeken, cd’s, een computer, een tv. Ik heb kleren, stoelen, kasten, een wc, een douche en keuken. Ik kan sporten, ik kan zingen, ik heb een fiets en zelfs een auto. Ik heb mensen die om mij geven.

Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Vaak kijken we naar wat we niet hebben, of naar wat er niet goed gaat. Ik ben zo vaak moe, ik voel me niet goed, ik ben bang, ik ben verdrietig. Dat is ook heel naar natuurlijk. Ik wil mijn ongemakken en die van anderen niet bagatelliseren. Ik ben zelf door depressies gegaan, angsten, dwang, pijn. Ik weet wat het is om je zo rot te voelen dat je eigenlijk wilt dat alles ophoudt.

Misschien voel je je vaak heel alleen of word je gepest. Misschien denk je: ik heb helemaal geen vrienden. Misschien voelt het alsof niemand om je geeft. Je denkt dan niet aan wat je hebt. Je voelt alleen de pijn. Het leven kan zó moeilijk zijn.

En juist op die momenten, als je het gevoel hebt dat alles tegenzit, is het goed om stil te staan bij wat je wél hebt. Misschien kun je wel genieten van de natuur, van de bladeren aan de bomen die langzaamaan hun herfstkleuren veroveren. Van de zon die nu zo’n milde warmte geeft. Van de kastanjes in het bos. Van je bed waarin je ’s avonds lekker onder de dekens kunt kruipen, warm en geborgen. Van een mooi boek lezen. Van een lekker kopje thee.

Als ik me heel somber voel of heel erg bang ben, bedenk ik altijd een paar dingen. Simpele zinnetjes die mij troost geven: ik heb een huis, ik heb een bed. Zo vanzelfsprekend is dat niet! Vaak denken we er niet aan. Maar als we ons kunnen realiseren wat er is, wat we hebben en wat altijd zal blijven, breekt het licht voorzichtig door. Hoe donker het ook kan zijn.

2 gedachtes over “Tel je zegeningen

Geef een reactie

